5 hyvää syytä tehdä vaikuttajamarkkinointia

Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti tuloksellista ja tehokasta ja sen teho ulottuu usein sinne, missä perinteinen mainonta ei enää toimi. Tässä viisi syytä miksi vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä.
 
1. Vaikuttajamarkkinointi ei tyrkytä
Vaikuttajamarkkinoinnin kenties suurin hyöty on sen luontainen piirre olla tyrkyttämättä tuotetta tai palvelua. Vaikuttajamarkkinointi poikkeaakin suuresti perinteisen markkinoinnin strategioista. Kuluttajat ovat kyllästyneitä ja turhautuneita joka puolella näkyviin ja vilkkuviin bannereihin sekä muihin perinteisiin mainoksiin ja jopa kaksi kolmesta käyttää mainoksen esto-ohjelmia.

Sosiaalisen median vaikuttajia ja bloggaajia seurataan kuluttajan omasta tahdosta ja sisältöjä katsotaan mielellään, jolloin vaikuttajan jakama sisältö ei näytä roskapostilta tai räikeältä seuraajilleen. Vaikka vaikuttaja tuottaakin välillä kaupallista sisältöä, seuraajat eivät välitä niin kauan jos se tehdään esteettisesti ja moraalisesti miellyttävällä tavalla.

2. Vaikuttajamarkkinointi voidaan kohdistaa tarkasti
Jokaisen brändin on tavoitettava uutta yleisöä johdonmukaisesti markkinoidakseen tuotteitaan tai palveluitaan, mutta ennen ihmisen lähestymistä on tärkeää tietää kenelle myy.

Mainonta tulisi aina yrittää kohdistaa yleisölle, joka on erittäin todennäköisesti kiinnostunut tarjouksistasi. Onnistumisen mahdollisuuksia voi lisätä menestyksekkäästi, kun kohdennetaan kapealle kohderyhmälle jossa tietyt erityispiirteet korostuvat. Esimerkiksi kiinteistövälityksessä, ihanteellinen ostajapersoona on todennäköisesti nuori, vakituisessa työsuhteessa oleva ammattilainen, joka työskentelee suuressa yrityksessä.

Vaikuttajakampanjat voidaan kohdistaa laajemmalle tai tarkasti rajatulle yleisölle. Tämä on merkittävä osa yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Vaikuttajat ovat oman nichensa asiantuntijoita, jotka saattavat olla mitä tahansa muodista ruoanlaittoon. Usein on myös mahdollista pyytää vaikuttajia jakamaan seuraajiensa demografiaa ennen yhteistyön solmimista ja näin saavuttaa tietty kohdeyleisö.

3. Vaikuttajamarkkinoinnin SEO-boosti
Sivustolle osoittavat linkit ovat edelleen erittäin merkittävä SEO-tekijä ja joskus voi olla hankala saada lisää suoraan linkitettyä liikennettä omalle sivustolle – ainakaan luottamusta herättäviltä sivustoilta. Sisältölinkit ovat arvokkaita ja voivat maksaa itsessään jo useita satoja euroja. Sisältörikas vaikuttajayhteistyö, johon yhdistetään suorat linkit yrityksesi sivustolle, on myös tehokasta ja ennen kaikkea luotettavan SEO:n rakentamista ilman, että siihen täytyy käyttää itse rajattomasti resursseja.

4. Vaikuttajamarkkinointi tuo myyntiä ja arvokkaita liidejä
Vaikuttajamarkkinointi ja inbound-markkinointi käyttävät samaa taktiikkaa myynnin lisäämiseksi. Molemmat houkuttelevat mahdollisia asiakkaita ilman päällekäyvää myyntiä. Siksi vaikuttajamarkkinointi yhdistettynä uusien liidien hankkimiseen on täydellinen yhtälö. Sen sijaan, että aggressiivisesti välittäisit viestin asiakkaalle, luo vaikuttajamarkkinointi pehmeän myyntiputken. Kuluttajan kiinnostus saadaan heräämään, mutta hän itse päättää ajan kun on valmis vastaanottamaan viestin.

Tänä päivänä kuluttajat haluavat tutkia tuotetta ja tehdä vertailua ennen ostopäätöksen tekoa. Erityisesti muiden, luottamusta herättävien henkilöiden käyttökokemukset ovat tärkeitä, joten vaikuttajamarkkinoinnin myötä kuluttajat saavat kokonaisvaltaisen kuvan tuotteesta sekä luotettavalta vaikuttavan suosituksen ennen omaa ostopäätöstä. Yhdistämällä kumppanuusmarkkinoinnin vaikuttajakampanjaan voidaan myös suoraa myyntiä mitata ja maksaa siitä tuloksen mukaisesti.

5. Vaikuttajamarkkinointi rakentaa brändin tunnettuutta
Vaikuttajat ovat linkki brändin ja sen tunnettuuden välillä. Vaikka vaikuttajat tuottavat myös liidejä ja myyntiä, tunnettuus, jonka ne rakentavat brändille, on vertaansa vailla verrattuna perinteisiin PR-strategioihin (esim. lehdistötiedote). Näkyvyys ja tunnettuus ovat niin tärkeitä tämän päivän saturoituneella vähittäis- ja verkkokaupan alalla, joten mitä enemmän tunnettuutta brändille voit saavuttaa, sitä parempi.
 
Lue lisää hyviä syitä tehdä vaikuttajamarkkinointia lataamalla e-kirjamme Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta – 10 syytä tehdä vaikuttajamarkkinointia 2019.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Jouni Miettinen
Performissionary
jouni @ performission.fi
+358 400 196 263