Ansaitun näkyvyyden hyödyntäminen osana markkinointistrategiaa

Somenäkyvyyden hankkiminen on nykyään mahdollista ja vain muutamalla eurolla voi ostaa näkyvyyttä, joka tavoittaa tuhansia somekäyttäjiä. Erityisesti Facebookissa ja Instagramissa näitä edullisia, sponsoroituja julkaisuja tulee vastaan päivän aikana yksi, jos toinenkin. Laaja näkyvyys pienellä hintalapulla varustettuna selittää varmasti sen, miksi tämä mainostusmuoto on niin suosittu ja miksi yritykset yksityishenkilöihin ovat alkaneet hyödyntämään Facebookin tarjoamaa mahdollisuutta sponsoroida omia julkaisujaan. Somessa pitää näkyä ja saada kuluttajien huomio keinolla millä hyvänsä.

Maksettu mainostus takaa näkyvyyden, mutta sen vaikuttavuus toivottuun kohderyhmään voi jäädä saavuttamatta, vaikka mainoksen tai julkaisun näkisi päivän aikana tuhannet silmäparit. Jos halutaan saada aikaiseksi oikeasti vaikuttavaa ja kuluttajia pysäyttävää näkyvyyttä, toimii vaikuttajamarkkinointi perinteisiä markkinointikeinoja tehokkaammin. Tämän takia vaikuttajayhteistyöt ovat nykyisin osa monen yrityksen markkinointistrategiaa. Maksettu näkyvyys on kuitenkin aina maksettua, oli mainonta kuinka autenttisen oloista tahansa.

Järjestimme maaliskuun alussa vaikuttajatapahtuman, johon kutsuimme parikymmentä vaikuttajaa. Tapahtuman strateginen suunnitelma oli saada vaikuttajapalveluillemme näkyvyyttä ilman kaupallisia vaikuttajayhteistöitä tai julkaisujen sponsorointia. Samalla tavoittelimme ansaittua ja aitoa, vaikuttajan näköistä näkyvyyttä yrityksellemme. Vaikuttajatapahtuma oli menestys ja järjestämämme tilaisuus näkyi jokaisen osallistujan Instagram Storyissa usean klipin muodossa. Osallistujista kymmenen lisäsi kuvan myös tilaisuudesta Instagram-tilinsä feediin Performissionin mainiten.


Hyvinvoinnin aamupäivä vaikuttajille, Kahvila Blossom 6.3.2019

Instagram-ystävällisellä tapahtumapaikalla, mielenkiintoisella ohjelmalla ja vapaamuotoisella yhdessäololla saavutimme tuhansien eurojen arvosta ansaittua Instagram-näkyvyyttä käyttäen hyvin toteutettua vaikuttajatapahtumaa osana markkinointistrategiaamme. Tapahtuman ansiosta Instagram-tilimme tavoitti 50% normaalia enemmän Instagram-käyttäjiä ja saimme lukuisia uusia Instagram-seuraajia.

Vaikuttajien toimesta tapahtuvaa näkyvyyttä ei kuitenkaan kannata laskea vain tapahtumien varaan, vaan sisällyttää se osaksi vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelmaa. Yhdistämällä maksettua ja ansaittua näkyvyyttä, saadaan aikaiseksi mielenkiintoista ja tehokasta vaikuttajamarkkinointia kohdistettuna suoraan haluttuun kohderyhmään.

Lue lisää hyviä syitä tehdä vaikuttajamarkkinointia lataamalla e-kirjamme Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta – 10 syytä tehdä vaikuttajamarkkinointia 2019.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Mikaela Koskela
Influencer Marketing Manager
mikaela @ performission.fi
+358 40 777 2922