Miksi jokaisen vaikuttajan tulee tehdä kumppanuusmarkkinointia

Tässä 10 syytä miksi jokaisen vaikuttajan on tärkeää ja hyödyllistä tehdä kumppanuusmarkkinointia.

1. Oikea tapa ajatella
Ehkä olet kuullutkin aloittaessasi blogiasi, että sinun pitäisi antaa, antaa ja antaa. Sisältö edellä, sisältö on tärkein. Mutta kun annat ja annat etkä koskaan pyydä taloudellista kompensaatiota, asettaa se sinut burnoutin tielle.

Keskeistä verkossa tapahtuvassa liiketoiminnassa on henkinen puoli ja on tärkeää heti alusta alkaen omaksua tienaamiseen tähtäävä ajattelutapa. Voit ajatella sen näin: Teen verkkobisnestä ja yritykset tekevät rahaa. Aloittaessasi kumppanuusmarkkinoinnin heti, se saa sinut kiinni tähän oikeaan ajattelutapaan.

2. Aloitat monetisoinnin välittömästi
Kuvittele hetki, kun uusi kauppa avautuu kaupungin kivijalkaan. Olipa kyseessä ketjumyymälä tai kirpparitiski niin tällä ei ole väliä. Mikä on yksi asia, joka kaikilla kaupoilla on yhteistä?

Ne myyvät tavaraa! Heti ensimmäisestä päivästä alkaen! Sitä ei kannata pyytää anteeksi. Kaupat saattavat antavat ilmaisia näytteitä kuukauden ajan ja pyytävät sitten sinua ostamaan. He myyvät sinulle heti ensimmäisenä päivänä.

Tässä on kuitenkin verkkobisneksen ongelma. On vaikeaa tietää, mitä yleisösi haluaa ensimmäisenä päivänä, joten on vaikea luoda oikeita tuotteita tai palveluita – mikä saa meidät hyötymään seuraavasta kohdasta.

3. Opit mitä yleisösi haluaa
Aloittaessasi blogisi alat vasta oppimaan mitä yleisösi haluaa ja tarvitsee. Sinulla ei ole aavistustakaan, mitä tuotteita he ovat kiinnostuneita ostamaan, missä hintapisteessä ostetaan, tai mikä on paras tapa myydä.

Toisin sanoen oman tuotteen luominen ensimmäisenä päivänä on iso riski. Kysy keneltä tahansa joka on luonut jotain, tilannut 1000 kpl ja pysäköi autonsa tien laitaan eikä autotalliin.

Kumppanuusmarkkinointi opettaa sinulle mitä yleisösi haluaa. Voit testata erilaisia tuotteita, aiheita, hintapisteitä ja myyntimenetelmiä. Opit myös mistä tietyt henkilöt listallasi (uutiskirjeen tilaajat) ovat kiinnostuneita. Tämän avulla voit segmentoida ne ajan mittaan. Jos sinulla on terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä blogi, henkilö A voi olla kiinnostuneempi ostamaan kuntoilutarvikkeita, kun taas henkilö B:tä kiinnostaa lisäravinteet. Kaikki tämä tieto antaa sinulle hienon käsityksen siitä, mitkä tuotteet toimivat parhaiten heidän kanssaan tulevaisuudessa. Pitkällä aikavälillä tämä on liiketoiminnallesi iso juttu.

4. Opetat yleisöäsi klikkaamaan ja ostamaan
Tavalla tai toisella muokkaat yleisöäsi. Kysymys kuuluukin: Mitä haluat heidän tekevän?

Haluatko heidän klikkaavan postaustesi ja sähköpostisi linkkejä tai vain lukevan sähköpostin sisällön? Ehdollistatko heidät odottamaan määräaikaisia tarjouksia tai saamaan ilmaista sisältöä loputtomiin?

Voit ajatella myös näin: Jos sinulla ei ole mitään myytävää ja menee vuosia tai edes vain kuukausia ilman myyntiä, yleisösi ehdollistuu. Silloin kun myyt, on se maailmanloppu. Yleisö sekoaa, peruuttavat uutiskirjeen laumassa, jopa lähettävät sinulle vihapostia. Oikeasti – näin voi käydä.

Muista tämä, kun ehdollistat yleisösi tavalla tai toisella. Tee valinta kouluttaaksesi heitä oikealla tavalla.

5. Opit hallinnoimaan markkinointikalenteria
Tässä on suurin ero harrastelijan ja ammattilaisbloggerin välillä: Sisältö ja markkinointikalenteri.

Kun blogi on harrastus, postaat, kun haluat. Kukaan ei odota paljoakaan. Eikö tunnu hyvältä tehdä postausta tänään? Mitäs pienistä. Ei mitään ensi viikolle? Ketä kiinnostaa. Sisältökalenteri on ensimmäinen askel kun alat kasvamaan ammattilaisempaan suuntaan. Seuraava vaihe on markkinointikalenteri.

Markkinointikalentereja on vaikea hallita. Sinun täytyy rakentaa tietty aihe ja mainos tämän ympärille. Esilämmittelet lukijasi ja lisäät huippukohdan mainoksen loppuun. Esimerkiksi näin:

Hävikkiruoka tai ylijäämäruoka, jolla näitä tuotteita myös kutsutaan, on tämän päivän trendikkäin tapa olla ekologinen ja säästää luonnonvaroja hyvällä omallatunnolla. Katso Hyvinvoinnin.fi parasta ennen -tuotteet ja tee löytöjä jopa -90% alennuksella.

Tätä kutsutaan CTA:ksi eli call-to-actioniksi. Ohjaat liikenteen ja lukijan haluamaasi paikkaa, tekemään haluamasi toiminnon.

6. Alat tulla huomatuksi
Tässä piilee pieni salaisuus, jopa suurimmat nettimarkkinoinnin nimet haluavat tulla huomatuksi. He haluavat nähdä heidän nimensä tulostaulun kärkipaikalla ja kun he mainostavat jotain ja heidät tunnistetaan. He tykkäävät voittaa muut markkinoijat.

Kun aloitat kumppanuusmarkkinoinnin aikaisin, tulet siinä paremmaksi varhaisemmin ja sinut huomataan aikaisemmin. Tämä tarkoittaa sitä, että voit verkostoitua muihin ihmisiin, jotka voivat auttaa sinua skaalaamaan liiketoimintaasi hurjasti ylöspäin. Olemme huomanneet näin tapahtuvan monille alan julkaisijoille, heidän aloittaessaan mainostaa kumppanuusmarkkinoinnin ohjelmia. Alat pääsemään alan sisäpiiriin.

Sinun ei tarvitse olla terävimmällä huipulla, jotta saat huomiota. Se, että se sinut on listattu riittää antamaan sinulle uskottavuutta ja saamaan positiivisen vireen ympärilläsi.

7. Saat maistaa menestystä
Tämä on todella tärkeää. Kun pääset menestyksen makuun, haluat aina vaan enemmän. Kun saat ensimmäisen muutamien kymmenien eurojen palkkion, varmasti innostut. Huomaat myös, että kaikki on mahdollista ja tulet haluamaan enemmän.

Seuraavat palkkiosi tulevat kasvamaan ja ennen kuin huomaatkaan, on komissiosi jo satoja euroja. Kaikki kuitenkin alkoi niistä ensimmäisistä kympeistä.

8. Rahoitat liiketoimintasi
Blogin aloittaminen on helppoa ja yleensä edullista, mutta varsinaisen verkossa tapahtuvan liiketoiminnan aloittaminen edellyttää investointeja. Se ei ole paljoa. 20 € siellä ja 30 € täällä. 50 € tutulle, joka korjaa plugarin joka kaataa sivustosi. Kustannuksia kuitenkin kertyy ja se ei kohota mielialaa kun sinulla ei ole mitään tuloja.

Oikea liiketoiminta maksaa itsensä. Siinä on tuloja jotka tukevat menoja. Kumppanuusmarkkinointi on mainio tapa tehdä se. Kuvittele jos sinulla olisi 100 € kuukaudessa tulossa juuri nyt blogisi kautta. Se maksaisi ylläpidon, sähköpostipalvelut, kuvasi ja ehkä jopa kustomoidun ulkoasun tai plugarin. Se voisi muuttaa liiketoimintaasi. Tämä voi muuttaa käsitystäsi liiketoiminnasta ja myös muidenkin. Sinulla onkin liiketoiminta, joka tuo rahaa. Teetkin yhtäkkiä voittoa.

Piristää kummasti mielialaasi 🙂

9. Opit todistetusti myymään
Kumppanuusmarkkinoinnin avulla opit myymään kauan ennen, kuin sinulla on joskus oma tuote. Ymmärrät miten yleisösi lämmitetään, miten heidät sitoutetaan, mitä teksti toimi parhaiten ja ylipäänsä mikä toimii ja mikä ei. Toisin sanoen testaat myyntitaitojasi muiden tuotteilla, et omallasi. Opit milloin lähetät sähköpostimarkkinointia kampanjoidesi aikana, kuinka pitkä sähköpostiviesti tulee olla, mitkä otsikot toimi parhaiten ja paljon muuta.

Kumppanuusmarkkinointi opettaa sinulle miten myydä, mutta mikä tärkeintä, se osoittaa, että kykenet siihen. Sen sijaan, että olisit vastahakoinen ja epäilisit itseäsi kun lanseeraat ensimmäisen oman tuotteesi tai palvelun, tulee se luonnostaan.

10. Opit käyttämään järjestelmiä ja tekniikkaa
Alkuun varmasti olet tuskaillut monet kerrat sivustosi tekniikan kanssa. Olet harjoitellut linkittämistä ja linkitys sujuu jo kenties kuin tanssi. Kenties olet asentanut analytiikkatyökalut ystäväsi opastuksella ja olet saanut lyhyen opastuksen kuinka niitä luetaan ja tulkitaan. Tekniikka ja data eivät varmasti ole kaikille herkkua, mutta pakollisia pahoja verkkoliiketoiminnassa.

Aloittaessasi kumppanuusmarkkinoinnin opit väistämättä lisää. Saat pääsyn ohjelmiin, seurantalinkkeihin ja muihin materiaaleihin kuten bannerit ja tuotesyötteet. Seuraat tarkoista tilastoista miten liikenteesi käyttäytyy, tuleeko myyntiä ja mistä ohjelmasta. Opit väistämättä uutta ja voit aina kysyä asiantuntijoilta apua. Ammattitaitosi kasvaa huomaamatta ja olet kuin kala vedessä eri järjestelmien ja datan kanssa, ennen kuin huomaatkaan.

Älä enää aikaile, rekisteröidy kumppanuusmarkkinoinnin ohjelmiin!
 
Artikkelin kirjoittaja:


Jouni Miettinen
Performissionary
jouni @ performission.fi
+358 400 196 263