Monikanavaisen asiakashankinnan A-B-C-D

B2B-yrityksen verkkosivujen tehtävä on auttaa asiakkaita tutkimaan ja arvioimaan tuotteita vaivattomasti, ennen kuin nämä ottavat yhteyttä myyjään. Jotta kävijät löytäisivät sinut, pelkkä nettisivu ei yksinään riitä. Tähän tarvitaan oikea “markkinointi-mix”.

A. Sähköpostimarkkinointi
Yritä saada kävijät liittymään itse sähköpostilistallesi. Jos ostat osoitelistoja ja spämmäät niitä roskapostilla, ei kukaan halua pysyä listalla kauaa, saati sitten hehkuttaa sitä tutuilleen. Pitämällä listallesi liittyneet käyttäjät tyytyväisenä laadukkaalla sisällöllä saat kohdeyleisösi odottamaan innolla seuraavaa uutiskirjettäsi.

B. Sosiaalinen media
Some ei ole pelkästään kissavideoita ja ruokakuvia varten. Sosiaalinen media on uusi markkinointikanava, jota monet B2B-yritykset hyödyntävät jo tehokkaasti. Sosiaalisessa mediassa on tärkeää luoda yhteys ihmisten – ei yrityksen ja yksilön välille.

Sosiaalinen media on vuoropuhelu. Yritykset, jotka vain paasaavat somekanavillaan itsestään, eivät käytä niitä tehokkaasti. Tavoitteena on auttaa käyttäjiä ja olla vuorovaikutuksessa näiden kanssa. Kun jaat sisältöä sosiaalisessa mediassa, älä aina julkaise vain omaan yritykseesi liittyvää sisältöä. Kun jaat linkkejä muihin mielenkiintoisiin tarinoihin, saat kiitosta ainakin niiltä, joiden sisältöä autoit levittämään.

Omaa sisältöäkin kannattaa toki julkaista, ja tässä verkoston hyödyt nousevat oikeaan arvoonsa. Kampanjasivuillesi vievän sisällön julkaiseminen ja jakaminen on tärkein yksittäinen asia, jolla voit hankkia lisää liidejä sosiaalisen median kautta.

Mainosta uutta markkinointisisältöäsi linkkaamalla julkaisusta suoraan optimoidulle kampanjasivuillesi. Lisäksi voit jakaa blogitekstejä, tarjouksia ja muuta hyödyllistä sisältöä.

C. Orgaaniset hakutulokset
Vaikka tarjousten rummuttaminen useissa kanavissa on olennaista asiakashankinnan kannalta, tärkeää on myös pitää huoli siitä, että käyttäjät löytävät kampanjasivusi helposti myös hakukoneiden kautta. Tämän takia etenkin kampanjasivuilla tulee noudattaa hakukoneoptimoinnin (engl. search engine optimization eli SEO) parhaita käytäntöjä.

D. A/B-testaus
Vaikka A/B-testaus ei varsinainen markkinointiväylä olekaan, se on mainio tapa asiakasmäärien kasvattamiseen. CTA:t, kampanjasivut, uutiskirjeet, mainokset ja moni muu sisältö kannattaa A/B-testata perusteellisti. Oikein toteutettuna A/B-testaus voi tuoda yrityksellesi huomattavasti enemmän liidejä.
 
Julkaisemassamme e-kirjassa ”21 toimivaa tapaa hankkia enemmän B2B-liidejä” käymme läpi monikanavaisuuden lisäksi monta muuta tärkeää seikkaa. Vinkkiemme avulla optimoit jokaisen osa-alueen kuntoon ja hankit enemmän uusia asiakkaita B2B-yrityksellesi.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Oliver Sipinen
Head of Inbound
oliver @ performission.fi
+358 40 557 7636