Näin luot klikkejä tuottavan CTA:n

Call to action eli CTA, suomeksi toimintakehote on se salainen tehokeino, joka kannustaa ihmisiä tarttumaan tarjoukseesi. Jos CTA ei onnistu kaappaamaan kävijän huomiota ja houkuttelemaan tätä klikkaamaan, ei tarjouksestakaan ole mitään hyötyä. Näillä vinkeillä luot onnistuneen CTA:n ja lisäät konversioidesi määrää.

1. Sijoita CTA näkyvälle paikalle

CTA toimii parhaiten sivun alussa. Alue, joka näkyy käyttäjälle ilman sivun vierittämistä alas, tunnetaan englanninkielisellä termillä “above the fold”. Kun kävijöiden käyttäytymistä analysoitiin heat map -ohjelmien avulla, kävi ilmi että vain puolet ihmisistä rullaa tämän alueen alapuolelle. Siksi CTA:n näyttäminen jo sivun alussa kaksinkertaistaa mahdollisuutesi saada kävijöiden huomio ja kasvattaa tuntuvasti myös liidien määrää.

2. Selkeys voittaa taivuttelun

Usein markkinoijat näkevät enemmän vaivaa näppäryyteen kuin selkeyteen. CTA:n viestin pitää kuitenkin olla kristallinkirkas ja täsmällinen. Jos olet tarjoamassa ilmaista opasta, kannattaa sanoa “Lataa ilmainen oppaamme liidien hankkimisesta.” Jos taas järjestät ilmaista webinaaria, sano selkeästi: “Rekisteröidy ilmaiseen webinaariimme liidien hankkimisesta.”

3. Linkkaa CTA suoraan kampanjasivulle

Tämä vinkki voi vaikuttaa pikkujutulta, mutta yllättävän monet yritykset eivät ymmärrä käyttää tilaisuutta hyväkseen. CTA:n tarkoitus on lähettää vierailija tarkoitukseen pyhitetylle kampanjasivulle, jolla tarjous esitellään. Jos sinulla on hyvä paikka CTA:lle, vie kävijät sivulle, joka konvertoi nämä liideiksi.

4. Rummuta sisältöä tuotesivulla

Sama CTA ei toimi joka paikassa. Jos yrityksesi tarjoaa useita erilaisia tuotteita tai palveluita, kannattaa harkita erillisten markkinointisisältöjen luomista niistä jokaiselle. Näin voit ohjata liikennettä tuotesivuilta relevantteihin sisältöihin CTA-linkkien kautta.

5. Kiitos-sivut ovat mainioita paikkoja CTA:lle

Vaikka kävijä täyttääkin lomakkeen sivustollasi ja muuttuu näin vierailijasta liidiksi, vielä ei ole aika lopettaa. Markkinoinnin näkökulmasta vuorovaikutuksen lisääminen on olennaista. Näin voit auttaa sitouttamaan liidejä entistä tiiviimmin yritykseesi.
 
Julkaisemassamme e-kirjassa ”21 toimivaa tapaa hankkia enemmän B2B-liidejä” käymme läpi CTA:n lisäksi monta muuta tärkeää seikkaa. Vinkkiemme avulla optimoit jokaisen osa-alueen kuntoon ja hankit enemmän uusia asiakkaita B2B-yrityksellesi.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Oliver Sipinen
Head of Inbound
oliver @ performission.fi
+358 40 557 7636