Näin luot tehokasta markkinointisisältöä

Markkinointisisältö on laadukasta sisältöä, jota tarjoat sivustosi kävijälle vastineeksi tämän yhteystiedoista. Myös ilmaiset kokeilujaksot, demo-versiot tai yhteydenottolomakkeet voivat olla markkinointisisältöä. Näiden sisältömuotojen avulla sivustosi satunnainen kävijä muuttuu liidiksi.

1. Käytä niukkuutta hyödyksesi

Niukkuus on psykologinen ilmiö, joka saa meidät haluamaan jotain asiaa vielä enemmän silloin, kun siitä on pulaa. Niukkuus on hieno asia, sillä sen avulla luodaan pelko puutteesta ja samalla kiire tilanteen korjaamiseen. Niukkuuden tunteen voi saada aikaiseksi rajoittamalla tarjouksen voimassaoloaikaa tai saatavuutta. Näitä keinoja voi soveltaa myös yhdessä.

B2B-yritysten näkökulmasta seminaarit, webinaarit ja asiantuntijapaneelit ovat mainioita esimerkkejä sisällöstä, jonka saatavuutta ja voimassaoloaikaa voidaan rajoittaa. Webinaareihin täytyy yleensä ilmoittautua tiettyyn päivään mennessä; lisäksi kuhunkin webinaariin mahtuvien osallistujien määrää on helppo rajoittaa.

2. Rakenna luottamusta suosituksilla

Ihmiset matkivat toisiaan jo luonnostaan, usein tajuamatta sitä itse. Kun lähipiirissämme innostutaan uudesta asiasta, menemme yleensä virran mukana.

Kun asiakaskokemus siirtyy verkkoon, luottamuksen merkitys korostuu. B2B-asiakkaat eivät mielellään ole yhteydessä yrityksiin, joihin eivät luota. Näyttämällä keitä asiakaskuntaasi kuuluu, voit rakentaa luottamusta. Kun osoitat, että tuotteesi herättää kiinnostusta myös muissa, voit lisäksi saada liideissä aikaan pelon siitä, että nämä jäävät markkinatrendeistä paitsi.

3. Näe vaivaa loistavan otsikon eteen

”Sinulla voi olla loistavaa sisältöä ja huono otsikko, jolloin kukaan ei lataa sitä. Jos sinulla kuitenkin on loistava otsikko, yhtäkkiä kaikki haluavat sen.” – Brian Halligan, HubSpot

Ihmiset arvioivat asioita ensivaikutelman pohjalta. Jos tarjoat käyttäjillesi whitepaperin, e-kirjan tai esittelyn kaltaista sisältöä, käytä aikaa myös ainutlaatuiseen otsikkoon. Hio seuraavan sisältötarjouksesi otsikko kuntoon A/B-testauksen avulla.

4. Luo omat tarjoukset eri asiakaspolun vaiheita varten

Yleisin B2B-yritysten markkinointisisällön muoto on ”Ota yhteyttä” -sivu. Kaikki liidit eivät kuitenkaan ole heti valmiita puhumaan kaupoista. Nykyään asiakkaat tekevät yleensä omaa taustatutkimustaan ennen kuin ottavat yhteyttä myyjään. Lisäksi jokainen verkkosivuvierailija on edennyt asiakaspolulla eri kohtaan.

Jotkut tarvitsevat enemmän lisätietoa kuin toiset. Siksi onkin olennaista kehittää omat markkinointisisällöt asiakaspolun eri vaiheita varten.

Asiakaspolun alkupäässä olevia voi kiinnostaa eniten oppaan tai e-kirjan kaltainen, tietopainotteinen sisältö. Asiaan jo syvemmin perehtyneisiin puolestaan voi vedota paremmin ilmainen kokeilujakso tai demo-versio.

5. Käytä arvoa tuottavia sisältöformaatteja

Kaikki sisältömuodot eivät ole samanarvoisia. Jotkut formaatit toimivat toisia paremmin, kun tavoitteena on tehdä kävijöistä liidejä. Alta löydät parhaiten konvertoivat sisältöformaatit.

Asiakaspolun alkupäässä toimivat:
– e-kirjat ja oppaat
– sapluunat ja esitykset
– tutkimukset ja raportit
– whitepaperit
– webinaarit

Asiakaspolun keskivaiheisiin puolestaan sopivat:
– tuote-esittelytarjoukset
– yhteydenotot myyntiin
– tarjouspyynnöt

On tärkeää testata eri sisältötyyppejä kohdeyleisölle, jotta saat selvillä, mikä toimii parhaiten juuri sinun yrityksesi kohdalla. Vaikka esimerkiksi e-kirjat ovat korkealla tällä listalla, yrityksesi voi saada aikaan parempia tuloksia esimerkiksi tutkimusraporteilla, videoilla tai muilla tarjousmuodoilla.

Julkaisemassamme e-kirjassa käymme läpi kaikki nämä elementit. Vinkkiemme avulla optimoit jokaisen osa-alueen kuntoon ja hankit enemmän uusia asiakkaita B2B-yrityksellesi.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Oliver Sipinen
Head of Inbound
oliver @ performission.fi
+358 40 557 7636