Näin varmistat Facebook-markkinoinnissa positiivisen ROI:n

Facebook-markkinoinnin ROI voi olla positiivinen alalla kuin alalla, kun ymmärretään miten Facebook toimii ja miten tuloksia tulisi tulkita.

Ensin kuitenkin hieman taustaa minusta ja tälle kirjoitukselle. Työskentelin Smartlylla San Fransiscossa sekä New Yorkissa ja pääsin tätä kautta konsultoimaan ja tekemään Facebook-mainontaa maailman johtaville ja isoimmille eCom ja tech yrityksille. Mennään kuitenkin ensin hieman ajassa taaksepäin. Ennen kuin astuin San Fransiscon koneeseen oli minulla pitkään ollut takaraivossa unelma Amerikassa työskentelemisestä ja ajatus että siitä siellä osataan jotain erityistä. Joku selitys sille on oltava koska niin monet maailman “siisteimmistä” ja isoimmista yrityksistä tulevat sieltä. Mahdollisuuden tarjoutuessa lähdin ottamaan siitä selvää.

Kun palasin Suomeen minulle oli selvää kaksi asiaa:

1. Amerikkalaiset ovat meitä huonompia lähes kaikessa paitsi puhumisessa
2. Emme silti ikinä tule pärjäämään heille jos emme ota markkinointia tosissaan ja lähesty sitä uudesta näkökulmasta

Tässä sitä nyt siis ollaan, miettimässä miten itse voisi parhaiten auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan markkinoinnin avulla. Lähellä omaa osaamista ja ehkä jopa sydäntä on Facebook-markkinointi joten aloitetaan siitä.

Puunkuoressa väitän, että mikä tahansa firma tulee saamaan positiivisen ROI:n Facebook-markkinoinnissa jos nämä kolme asiaa on kunnossa.

1. Oma pää kuntoon
Markkinointi on kommunikointia, jotta voisit olla uskottava niin sinun tulee ensin tietää kuka olet. Eli mikä on oma kilpailuvalttisi, miksi asiakkaat valitsevat teidät.

Mikä on teidän customer life time value, eli paljonko asiakas tuottaa teille myyntiä koko elinkaarensa aikana? Alasta ja firman iästä riippuen tätä lukua voi olla vaikea laskea tarkkaan mutta tästä on pakko olla jonkinlainen arvio jos haluaa saada kaiken irti Facebook-markkinoinnista. Tämä sama koskee myös kaikkea muuta mitattavaa markkinointia.

2. Varmista että mainos ja yleisö kohtaavat
Markkinointi on kommunikointia ja Facebook-markkinointi voidaan nähdä tietynlaisena huutamisena. Käyttäjä ei ole pyytänyt nähdä sinun mainostasi vaan se näytetään hänelle joka tapauksessa. Tällä lähtökohdalla on siis erittäin tärkeä että sinun mainoksesi sisältö on jollain tasolla kiinnostava sen näkevälle käyttäjälle.

Facebookissa onneksi on todella tehokkaat kohdennuskeinot joten ei ole mikään amerikantemppu varmistua siitä, että näytät oikean mainoksen oikealle yleisölle. Se on sitten toinen asia meneekö viesti ekalla yrittämällä perille mutta muutaman erilaisen mainoksen testaaminen on sekin erittäin suotavaa ja helppoa.

3. Katso tuloksia pintaa syvemmältä
Mietitään tätä jääkiekko-otteluna, Facebook syöttää kiekon Googlelle ja Google tekee maalin, kenelle kunnia kuuluu?

Tämä ei ole helppo kysymys eikä tähän ole yhtä oikeaa vastausta ja tämän takia tätä ei voi sivuttaa. Koska ihmiset eivät yleensä osta heti ekalla sivustovierailulla päädymme hyvin usein tilanteeseen missä Google ottaa kunnian ostoksesta. Mutta kuten esimerkissä, maalia ei olisi syntynyt ilman Facebookin syöttöä.

Kun siis verrataan Facebookin ja vaikkapa Googlen ROI:ta niin olisi tärkeä katsoa isoa kuvaa ja pitkää aikaväliä. Facebook tavoittaa ihmiset pro-aktiivisesti ja on työkalu kysynnän kasvattamiseen, kun taas hakukonemainonta vastaa enemmän keltaisia sivuja. Tämä tarkoittaa sitä että Facebook-mainonta tulee kasvattamaan hakuja Googlessa mikä lähtökohtaisesti kasvattaa myyntiä. Siksi suosittelen optimoimaan markkinointibudjettia kokonaisuuden perusteella, ei Facebookin tai Googlen ilmoittamien lukujen perusteella. Digitaalinen markkinointi on joukkuelaji ja päätökset tulee tehdä kokonaisuuden perusteella.

Jos mennään takaisin Amerikkaan, on tämä siellä täysin selvää pässinlihaa joskaan mittaaminen ei ole sielläkään yhtään sen helpompaa kuin täällä. Siellä kuitenkin ymmärretään, että kysyntää pitää pro-aktiivisesti kasvattaa jos halutaan kasvua ja tähän Facebook on hyvin usein kysynnän kasvattamiseen käytetty työkalu. Tämä ei tarkoita sitä että Facebook-mainontaa tehtäisiin negatiivisella ROI:lla. Päinvastoin suurin osa minun vanhoista asiakkaistani ylsivät, alasta riippumatta erittäin hyvään ROI:hin.

Palataan siis alkuun, mikäli et tee Facebook-markkinointia on siis hyvin todennäköistä että jätät rahaa pöydälle joten nyt voisi olla loistava aika aloittaa!

Muistilista:

– Tunne ensin oma firmasi, LTV, attribuutio, työkapasiteetti (kysymykset, creativet), budjetti, asiakas, kilpailuvaltti, tämän hetkinen kilpailutilanne ja brändin tunnettuus
– Useamman markkinointialustan haaste ja attribuutio – mittaamiseen ei ole selkeetä keinoa
– Facebook ei ole Google – älä yritä optimoida sitä kuin Googlea
– Facebook tavoittaa ihmiset proaktiivisesti – varmista että he jo tuntevat sinut kun siirtyvät Googleen hakemaan etsimäänsä

Tässä kirjoituksessa puhutaan Facebook-markkinoinnista mutta sillä tarkoitetaan kaikkea markkinointia mitä Facebookin alustan kautta pystyy tekemään eli Facebook, Instagram ja Audience Network.

Artikkelin kirjoittaja:

Sebastian Schroderus
Facebook-markkinoinnin asiantuntija

 
 
Onko yrityksenne Facebook-markkinointi ajantasalla?

Ota yhteyttä:

Niklas Holmström
CEO
niklas @ performission.fi
+358 40 557 7636