Neljä työkalua liidien hankintaan

Useimmissa B2B-yrityksissä markkinointi liittyy vahvasti myyntiin. Tämä antaa markkinoinnille mainion tilaisuuden osoittaa arvonsa.

Hankkimalla uusia tuotteestasi kiinnostuneita kontakteja eli ”liidejä” (engl. lead) ja kehittämällä näitä eteenpäin potentiaalisiksi asiakkaiksi, eli prospekteiksi (engl. prospect), markkinointi ottaa haltuunsa asiakaskokemuksen ensiaskeleet. Uusasiakashankinnalla on suora vaikutus useimpien B2B-yritysten tulokseen, mikä puolestaan tarjoaa markkinoinnille mitattavia tuloksia.

Automaattinen asiaskashankintakone pitää markkinointisuppilosi pullollaan laatuliidejä. Yritysten väliseen (B2B) liiketoimintaan keskittyvissä yrityksissä markkinoinnin päätavoite on haalia mahdollisimman paljon laadukkaita liidejä. Silti vain joka kymmenes markkinoija pitää asiakashankintakampanjoitaan tehokkaina.

Uusien liidien hankkimiseen keskittyvissä kampanjassa voi olla paljon liikkuvia osia. Usein on vaikea tietää, mitkä niistä kaipaavat hienosäätöä. Blogipostaustemme sarjassa esittelemme parhaat taktiikat, joiden avulla markkinoijat voivat kasvattaa sekä asiakasmääräänsä että yrityksen tulosta. Näitä taktiikoita on testattu sekä pienissä että suurissa yrityksissä useilla eri toimialoilla.

B2B-asiakashankinnan mekaniikka

Taktisesta näkökulmasta katsottuna markkinoija tarvitsee neljä työkalua liidien hankintaan:

– Markkinointisisältö eli sisältötarjous on sisältöä, jonka kävijä kokee arvokkaaksi ja hyödylliseksi. Sisältömarkkinoinnin näkökulmasta tällaisia sisältömuotoja ovat esimerkiksi e-kirjat, whitepaperit, webinaarit ja tuote-esittelyt.
– Toimintakehote eli CTA (engl. call to action) on tekstipätkä, kuva tai painike, joka ohjaa kävijän suoraan kampanjasivullesi. Näin käyttäjät voivat löytää ja ladata markkinointisisältöäsi.
– Toisin kuin tavallinen nettisivu, kampanjasivu eli laskeutumissivu keskittyy antamaan tietoa vain yhdestä tarjoamastasi markkinointisisällöstä. Lisäksi sivulta löytyy lomake, jonka kautta tämä sisältö ladataan.
– Liidejä ei heru ilman lomaketta. Lomakkeiden avulla kerätään tietoa kävijästä laadukkaan sisällön vastineeksi.

Julkaisemassamme e-kirjassa käymme läpi kaikki nämä elementit. Vinkkiemme avulla optimoit jokaisen osa-alueen kuntoon ja hankit enemmän uusia asiakkaita B2B-yrityksellesi.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Oliver Sipinen
Head of Inbound
oliver @ performission.fi
+358 40 557 7636