Tärkeimmät syyt tarjota alennuskoodeja ja vinkit niiden rakentamiseen

Yritin googlata kotimaista näkökulmaa sille, miksi suomalaisen verkkokaupan kannattaisi tarjota alennuskoodeja kuluttajille, mutta oli todella vaikea löytää aiheesta edes perustietoa. Jokaisessa suomalaisessa verkkokaupassa on kyllä tilauksen tekemisen yhteydessä pieni laatikko, johon alekoodin voi syöttää. Monelle se tuntuu kuitenkin jäävän lähinnä tekniseksi yksityiskohdaksi tai erittäin harvoin aidosti hyödynnetyksi työkaluksi. Miksi tuohon koodilaatikkoon tulisi käyttää enemmän aikaa ja ajattelua?

Mikä on alennuskoodien perimmäinen hyöty?
Alennuskoodit eli kupongit ovat yksinkertaisesti hieman erilainen tapa tarjota kohdennetuille asiakkaille kiinnostavia alennuksia ja varmistaa, että tutut ostajat palaavat, uudet löytävät kauppaan ja tavara liikkuu. Mutta pelkkä alekoodin luominen ja silloin tällöin eteenpäin jakaminen ei riitä, vaan tärkeintä on tehdä niistä tehokas ja strateginen työkalu asiakasputken ja -matkan tueksi.

Haluaako kauppa kuitenkaan jatkuvasti tarjota asiakkaille koodeja, sopivatko alennuskoodit meidän brändiin? Ja eikö lisäalennusten antaminen haittaa lopputulosta?

Muutama kivenkova luku kentältä:
– 95% asiakkaista jättää ostoprosessin kesken (Oracle, 2018)
– Kuponkikäyttäjät ovat 2 kertaa todennäköisempiä ostamaan uudestaan (Google, 2018)
– Kuponkikäyttäjät ovat 2 kertaa lojaalimpia, ja hakevat samaa kauppaa Googlesta uudestaan (Google, 2018)
– Kuponkikäyttäjät tuovat 5% enemmän tuottoa, koska palaavat todennäköisemmin samaan kauppaan (Google, 2018)

Eli selkeästi kuponkikäyttäjät ovat tärkeä tuloksentuoja verkkokaupalle. Millainen strategia tai koodi on paras missäkin tilanteessa?

Tässä tärkeimmät syyt tarjota alennuskoodeja ja vinkit niiden rakentamiseen:

1. Varmistetaan konversiot
Ensisijaisesti koodien tarkoitus on houkutella asiakas ostamaan juuri nyt. Yleiset tarjoukset, joissa alennus on valmiiksi verkkokauppaan tullessa laskettu, voi alennuksen ollessa sopiva tuoda kauppaan paljonkin liikennettä, mutta mikään alennetuista tuotteista ei ole vielä ostoskorissa. Kun koriin on jo valittu tavaraa, ja alennuskoodi nappaa euroja pois siitä, mikä koriin on jo päätetty laitettavaksi, on alennuksen lunastaminen enää muutaman askeleen päässä.
Parhaiten konversiot saa varmistettua tarjoamalla mahdollisimman yksinkertaisen koodin – ei minimiostosarvoa (tai matala sellainen), ja alekoodi käy kaikkeen, mitä ostoskoriin saa mahtumaan. Tällainen koodi voi hyvin sopia heille, jotka hakevat verkkokaupalleen vielä liikennettä, silkkaa myyntiä ja niitä varmasti palaavia asiakkaita.

2. Houkutellaan uusia asiakkaita
Niille toimijoille, joilla on jo tasaisesti pyörivä verkkokauppa ja hyvä määrä palaavia asiakkaita, on usein seuraava askel lähteä hakemaan uusia ostajia. Koodeilla on käytännössä helppo kohdentaa tarjous tietynlaiselle asiakkaalle, toki riippuen verkkokaupan teknologiasta – kaupan tulisi osata tunnistaa, onko asiakas uusi vai palaava ennen kuin tilaus laitetaan läpi.
Mikäli verkkokauppasovellus ei salli asiakkaan “uutuuden” tunnistusta, voi miettiä myös vaihtoehtoisia malleja – mikäli palaavasta asiakkaasta tulee uusi kanta-asiakas, voi hän hyödyntää kanta-asiakkaiden koodia aina, kun tekee tilauksen kirjautuneena verkkokauppaan.

3. Nostetaan ostoskorin arvoa
Kun konversiot ovat jo tasaisella ja kestävällä tasolla, voi verkkokauppa alkaa tarjota koodeja, joissa on keskimääräistä ostoskoria korkeampi tilausarvo. Tämä kannattaa tarvittaessa selvittää kanavakohtaisesti, mikäli toimii useamman julkaisijan kanssa.
Minimiostoskoriarvoa päättäessä kannattaa myös vilkaista, minkä kokoiset ostoskoriarvot yleensä jättävät tilauksen kesken.

4. Lisätään uutiskirjetilauksia
Uutiskirje on verkkokaupalle tärkeä kanava viestiä tulevista tapahtumistaan, aktivoida asiakkaitaan, kohdentaa markkinointiaan ja ohjata kuluttajaa asiakasputkessa aina vain pidemmälle. Mutta uutiskirjeestä ei ole juuri hyötyä, mikäli aktiivinen tilaus- ja lukijakanta ei ole tarpeeksi suuri. Joten mikset tarjoaisi jokaiselle uudelle uutiskirjeen tilaajalle kiitoksena alennuskoodin! Koska koodi lienee se kaikista helpoiten toteutettava ja tehokkain kannustin, saatat löytää uusia lukijoita meileillesi hyvinkin nopeasti.

5. Kasvatetaan halutun kategorian menekkiä
Verkkokaupan teknisistä taipumuksista riippuen alennuskoodit voidaan rajoittaa myös halutuille kategorioille, mikäli halutaan päästä eroon varastosta tai nopeuttaa uuden tuotesarjan läpilyöntiä. “Osta uudet pihakalusteet, ja saat kukkapurkeista koodilla -25% tilauksessa!” “Tilaa kosmetiikkaa satasella ja saat Estée Lauderin voidepaketin tällä koodilla ilmaiseksi!”

6. Koodijulkaisijat ja eksklusiiviset koodit
Suomessakin jo useammat, toisistaan paljonkin poikkeavat tahot toimivat julkaisijoina verkkokauppojen alennuskoodeille. Voit työskennellä vaikuttajien, vertailusivustojen, sähköpostimarkkinoijien ja Cuponationin tyyppisten alennuskoodisivustojen kanssa, ja sopia tavoista, joilla parhaiten tuetaan kauppasi myyntiä. Jotka ovat paljon kumppanuusmarkkinoinnin parissa puuhanneet, tuntevat eksklukoodit jo hyvin. Kyseessä on siis julkaisijapartnerille annettu koodi, joka on ajankohdan paras markkinoilta saatava koodi ja löytyy vain ko. julkaisijalta. Ideana on aktivoida julkaisijan omaa yleisöä ja liikennettä löytämään omaan verkkokauppaan ja hyödyntämään koodi. Eksklukoodit ovat julkaisijan näkökulmasta aina kiinnostavia, joten niitä vastaan voidaan antaa tavallista enemmän näkyvyyttä, jolloin useampi yleisöstä päätyy kauppaasi.

Olethan yhteydessä kun haluat tutustua lisää alennuskoodien maailmaan!

Artikkelin kirjoittaja:

Eeva Hökkä
Key Account Manager Nordics
Global Savings Group

 
 
Ota yhteyttä:

Maximilian Långstedt
Head of Performance
max @ performission.fi
+358 40 593 7385

Lähteet:
Oracle: 4 Steps to Convert the Online Window Shopper, 2018. https://www.comparebusinessproducts.com/resources/item/4-steps-to-convert-the-online-window-shopper
Google and Comscore’s study, US: “The Evolving Digital Customer”, 2018