Viime vuosina vaikuttajamarkkinoinnista on tullut yhä suositumpaa ja sen avulla saavutetaan tehokkaasti hyviä tuloksia. Onnistuakseen vaikuttajakampanja vaatii brändille oikean vaikuttajan, mielenkiintoisen ja inspiroivan toteutustyylin sekä yhteistyölle oikean kohdeyleisön. Parhaimmillaan yhteistyö herättää keskustelua seuraajien keskuudessa, tavoittaa mahdollisimman laajasti yhteistyölle oikeaa kohderyhmää ja siitä tulee viraali, jolloin yhteistyön tavoittavuudessa päästään ennalta odotettua suurempiin tuloksiin.

Toteutimme keväällä 2020 Salakis Turkkilaiselle 10 % jogurtille vaikuttajakampanjan, josta tuli viraali. Yhteistyön tavoitteena oli kasvattaa jogurtin tunnettuutta erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa ja ohjata kuluttajia inspiroivan sisällön avulla tuotteiden pariin. Yhteistyö toteutettiin Instagramissa kahden vaikuttajan voimin, joista @natasalmela -tilin kautta kampanja päätyi viraaliksi.

Miksi kampanjasta tuli viraali, on monen onnistuneen asian summa. Ensinnäkin yhteistyön brand match oli kyseiselle yhteistyölle täydellinen. Toisekseen kanava tavoitti mahdollisimman laajalti yhteistyölle oikeaa kohderyhmää, joka katsottiin toimivaksi jo ennen yhteistyön toteutusta. Kolmantena, ehkä tärkeimmässä roolissa oli yhteistyön sisältö, eli vaikuttajan tuottama reseptiikka, kuvat ja persoonallinen tapa jakaa sisältöä seuraajilleen. Kikherne Limonellon resepti oli yhteistyön pääosassa ja siitä tuli suorastaan hitti! Seuraajat jakoivat reseptiä omilla Instagram -tileillään lähes 80 kertaa ja kokonaisuudessaan kampanja tavoitti neljän päivän seuranta-ajalla pelkästään @natasalmela kanavassa yli 700 000 näyttökertaa. Tämän lisäksi reseptistä tuli hitti suuren suomalaisen mediatalon kanavassa, jossa se saavutti huikeat katselukerrat ja reseptiä jaettiin yhteensä lähes 14 000 kertaa.

Kampanjalla saavutettiin tulokset, jotka ylittyivät moninkertaisesti. Ja mikä parasta, resepti jää elämään tavoittaen jatkuvasti potentiaalista kohdeyleisöä.

Kampanjasta sanottua:

”Siis kiitos tästä! Tämä tuli juuri oikeaan saumaan, nyt kauppaan hakemaan raaka-aineet”.

”Ei vitsit, eipä olisi tullut mieleen, että juggee voi käyttää pastassa. Kaikkea sitä oppii!”

Artikkelin kirjoittaja:


Jutta Hirsimäki
Influencer Marketing Manager
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155