Vertailusivustot hyödyttävät kuluttajaa ja asiakasta

Verkko-ostaminen on kasvanut ja kasvaa vuosi vuodelta. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 puolet 16-89-vuotiaista suomalaisista oli ostanut jotain verkosta viimeisen kolmen kuukauden aikana. Verkkokauppamyynnin suosiota ja sen kasvua selittää muun muassa vaivattomuus ja kivijalkaa laajempi valikoima.

Erityisesti vaivattomuuteen on panostanut myös oululainen teknologiayritys HL MediaDesign Oy. Yritys tarjoaa kuluttajille suunnattuja vertailusivuja, joiden avulla käyttäjä voi yhdellä haulla hakea tuotteita kymmenistä eri verkkokaupoista ja tämän jälkeen filtteröidä ja järjestää ne haluamallaan tavalla, kertoo Tuomas Luukkonen, HL MediaDesign Oy:stä. Kuluttaja voi esimerkiksi etsiä tummaa, 200 cm pituista keittiönpöytää designkaupat.fi -vertailusivustolta. Parilla klikkauksella rajautuu sivuston yli 100 000 tuotteen joukosta parikymmentä pöytää eri verkkokaupoista, joista käyttäjän on helppo yhdellä silmäyksellä käydä läpi tuotevaihtoehdot ja valita mieluisin. Samalta sivulta näkyy myös hintahaarukka verkkokaupan toimituskuluista sekä mahdollisuus ilmaisiin toimituksiin.

Laadukkaat vertailupalvelut
Kuluttajalle vertailupalvelut ovat täysin maksuttomia ja hinnat ovat täysin samat kuin suoraan verkkokaupasta ostettaessa. Saamme osamme kumppanuusmarkkinoinnin linkkien kautta tulevasta myynnistä. Verkkokaupalle tämä on edullista ja käytännössä riskitöntä, sillä he eivät maksa meille mitään, jos myyntiä ei tule. Luotamme kuitenkin siihen, että saamme myyntiä aikaan. Olemme toimineet alalla yli 10 vuotta ja olleet tänä aikana Suomen suurimpien toimijoiden joukossa, jatkaa Luukkonen. Hän kertoo, että kilpailu alalla on koko ajan kasvanut ja samoista silmäpareista kilpailee kymmenittäin eri toimijoita. Hakukoneissa ja muualla verkossa näkymisestä saa maksaa suuriakin summia, joten yritys joutuu jatkuvasti seuraamaan tarkasti myös sitä, että tulot ja menot ovat balanssissa. Laadukkaalla palvelulla heillä on kuitenkin tavoitteena jäädä kuluttajien mieliin ja saada heidät jatkossa palaamaan sivuille myös ilman mainostamista.

Tavoitteenamme on, että kuluttaja löytää juuri haluamansa tuotteen. Jopa siinäkin tilanteessa, ettei hän selaamaan lähtiessään edes tarkalleen tiedä, mitä on hakemassa, avaa Luukkonen. Juuri se, että kuluttajat selailevat tuotteita yhtä aikaa kymmenistä verkkokaupoista mahdollistaa se myös pienille verkkokaupoille heidän tuotteidensa näkyvyyden.
Tuotteiden yhdistäminen ja linkittäminen toisiinsa on keskeisessä osassa, jotta palvelusta saadaan mahdollisimman laadukas ja käyttäjälle helppokäyttöinen. Se on myös avaintekijä onnistuneen hintavertailun rakentamisessa. Samalla myös vaikkapa samasta tuotteesta myynnissä olevat eri värit on järkevää liittää samankaltaisiksi tuotteiksi, jolloin kuluttaja helposti näkee tarjonnan ja löytää mieluisimman tuotteen. Teknologiayrityksenä yritämme tehdä kaiken mahdollisimman tehokkaasti koodilla, mutta uskomattoman paljon tämä vaatii myös puhdasta miestyövoimaa, kertoo Luukkonen. Meillä on koko ajan joku tekemässä tuoteyhdistelyitä.

Monipuoliset vertailut
Vertailusivuja HL MediaDesign Oy on rakentanut useita. Designtuotteiden lisäksi vertailussa ovat mm. lelut, pelit ja lastentarvikkeet lelukaupat.fi sivulla sekä lehdet ja niihin liittyvät tilaajalahjat lehtitarjoukset.com -palvelussa. Myös kulutusluottojen kysyntä netissä on kasvanut kovasti erityisesti 2010 -luvulla. Kulutusluotoissa on valtavia eroja ja niiden vertailu oli todella vaikeaa. Päätimme helpottaa tilannetta ja tehdä vertailua myös tälle toimialueelle. Kävimme läpi useita kymmeniä eri lainapalveluita tarjoavia sivustoja ja koostimme näistä kattavat tietosivut sekä hinnastot. Nyt esimerkiksi vertaalaina.fi palvelustamme voi näppärästi nähdä halvimmat lainapaikat tietyillä hakuehdoilla. Aivan aukotonta vertailu ei kuitenkaan esimerkiksi lainoissa ole, sillä useat palvelut käsittelevät aina hakemukset henkilökohtaisesti ja lainan kulut voivat näin vaihdella. Tämä on hyvä muistaa, mutta osviittaa siitä kuitenkin saa, huomauttaa Luukkonen. Lisäksi kuka tahansa voi jättää kokemuksia palvelusta, siten hyvät palvelut sekä tuotteet erottuvat heikommista. Muiden kuluttajien kokemukset ovatkin monesti todella merkittävä osa ostopäätöstä.

Lopuksi Luukkonen vielä haluaa muistuttaa verkkokauppiaita kumppanuusmarkkinoinnista ja rohkaista heitä mukaan. Mikäli omistat verkkokaupan ja mietit kumppanuusmarkkinoinnin aloittamista, suosittelemme sitä lämpimästi. Performission on yksi meidän pitkäaikaisista yhteistyökumppaneistamme ja ehkä voimme tulevaisuudessa olla yhteistyössä myös teidän verkkokauppanne kanssa heidän kauttaan.

Artikkeliin haastateltiin:

Tuomas Luukkonen
Asiakaskontaktit, myynti, graafinen suunnittelu
HL MediaDesign Oy

Ota yhteyttä:

Jouni Miettinen
Head of Performance
Performission Oy
jouni @ performission.fi
+358 400 196 263