Yleisimmät myynnin ja markkinoinnin haasteet osa 2

B2B-yrityksissä myynti ja markkinointi eivät voi enää pelata omaa peliään. Tässä juttusarjassa käymme läpi myynnin markkinoinnin haasteita. Lue osa 1 täältä.

HAASTE 2: VÄÄRIN YMMÄRRETYT ROOLIT

Useimmissa yrityksissä myynti- ja markkinointiosastot näkevät roolinsa liikevaihdon luomisessa hyvin eri tavalla, ja nämä asenteet ovat juurtuneet syvälle. Myyjät keskittyvät myyntitavoitteiden täyttämiseen ja koettavat pitää tuloksen plussan puolella. Markkinoijat puolestaan kokevat olevansa ainoita, jotka ajattelevat strategisesti ja keskittyvät pitkän aikavälin onnistumisiin.

3. Säännölliset palaverit
Jotta myynnin ja markkinoinnin integraatio onnistuu, on tärkeää jakaa tietoa toimintatavoista, edistymisestä ja parhaista käytännöistä jo heti alkumetreiltä asti.

Kun markkinointiväki osallistuu myynnin viikkopalavereihin, se pysyy kartalla myyntitavoitteiden täyttymisestä ja osaa antaa tarvittavaa tukea niiden saavuttamiseksi. Markkinointi voi myös esitellä tulevia kampanjoita, sisältöä ja tarjouksia. Lisäksi myyjiltä kannattaa kysyä sisältöideoita markkinointimateriaaleihin ja blogiteksteihin.

4. Yhteiset asiakastapaamiset ja -puhelut
Markkinointitiimit voivat oppia paljon osallistumalla tapaamisiin ja puheluihin asiakkaiden kanssa. Samalla markkinointi voi auttaa myyjiä hiomaan omaa myyntipuhettaan ja viestimään sekä yrityksestä että sen tuotteista ja palveluista parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikki asiakaskontaktit ovat hyviä oppimistilaisuuksia, joista voi myös ammentaa ideoita sisällöntuotantoon, viestintään ja markkinoinnin automatisaatioon.
 
Julkaisemassamme e-kirjassa ”Myynnin ja markkinoinnin yhdistäminen 2019 – 10 pakollista vinkkiä jokaiselle B2B-yritykselle” käymme läpi myynnin ja markkinoinnin yleisimpiä haasteita. Vinkkiemme avulla optimoit jokaisen osa-alueen kuntoon ja hankit enemmän uusia asiakkaita B2B-yrityksellesi.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Oliver Sipinen
Head of Inbound
oliver @ performission.fi
+358 40 557 7636