Yleisimmät myynnin ja markkinoinnin haasteet osa 3

B2B-yrityksissä myynti ja markkinointi eivät voi enää pelata omaa peliään. Tässä juttusarjassa käymme läpi myynnin markkinoinnin haasteita. Lue aiemmat osat täältä.

HAASTE 3: VIESTINTÄMOKAT

Viestinnän onnistumisen kannalta on olennaista tietää, mitä, miten, milloin ja kenelle puhutaan. Jos viestit ovat keskenään ristiriitaisia, asiakkaat huomaavat sen helposti.

5. Sisällön luominen yhdessä
Markkinoijat luovat ja levittävät jatkuvasti uutta sisältöä. Siksi onkin tärkeää pitää myyjät näistä ajan tasalla, jotta he tietävät, millaista sisältöä liideille on menossa. Markkinoinnin ja myynnin kannattaa kehitellä sisältöä yhdessä.

Haastattelemalla myyjiä asiakkaita kiinnostavasta aiheesta saa mainion blogitekstin. Mahtavan sisällön lisäksi myyjä luo itsestään kuvaa asiantuntijana ja tekee itseään tutuksi liideille jo asiakaspolun alkupäässä. Myyjiä tulisi kehottaa myös jakamaan tätä sisältöä sosiaalisessa mediassa, jolloin yrityksesi tavoittaa entistä useampia ihmisiä.

6. Kampanjaviestintä
Kaikki markkinointikampanjat kannattaa jakaa myyjien kanssa ja kohdella heitä kuin prospekteja tai asiakkaita. Laittamalla myyjät prospektien sähköpostilistalle ja jakamalla kaiken sisällön jokaista sähköpostia, kutsua ja päivitystä myöten, pidät huolen siitä, että myynti on kartalla asiakasviestinnästä.

Jokainen iso markkinointikampanja tulee aloittaa sisäisellä julkaisulla. Näin myyjät ovat ajan tasalla kampanjan tavoitteista, resursseista, ajoituksesta sekä heiltä odotetusta panoksesta. Sisäisen julkaisun avulla saat myös enemmän palautetta, jonka perusteella voit optimoida kampanjaa edelleen.

7. Viestinnän yhdenmukaistaminen
Usein markkinointi on vastuussa asiakaskokemuksen alkupäästä. Sen tehtävänä on kiinnittää ihmisten huomio ja konvertoida heidät liideiksi ja prospekteiksi. Myynti puolestaan ottaa kopin kokemuksen loppupäästä. Myyjien tehtävä on leipoa prospekteista ostavia asiakkaita.

Asiakkaan näkökulmasta kaiken tämän viestinnän on oltava yhdenmukaista ja saumatonta. Jos asiakas havaitsee kitkaa osasten välillä, se luo epävarmuutta.

Viestinnän yhdenmukaistaminen ei ole helppoa, ja sitä hankaloittaa entisestään viestintätapojen kirjo. Kun käytössä ovat esimerkiksi verkkosivut, sähköpostit, markkinointisisällöt sekä chat, työmaata kyllä riittää. Kaiken tämän hallinta, seuranta ja optimointi on haastavaa, mutta onneksi sitä varten on luotu käteviä työkaluja.
 
Julkaisemassamme e-kirjassa ”Myynnin ja markkinoinnin yhdistäminen 2019 – 10 pakollista vinkkiä jokaiselle B2B-yritykselle” käymme läpi myynnin ja markkinoinnin yleisimpiä haasteita. Vinkkiemme avulla optimoit jokaisen osa-alueen kuntoon ja hankit enemmän uusia asiakkaita B2B-yrityksellesi.

New call-to-action

Artikkelin kirjoittaja:


Oliver Sipinen
Head of Inbound
oliver @ performission.fi
+358 40 557 7636